Begrippen

AdWords
Betaalde advertenties binnen een zoekmachine die verschijnen op basis van de ingetikte zoekterm.

Description-metatag
Bevat informatie die in veel zoekmachines direct onder de kop van het zoekresultaat wordt weergegeven.

Doorway page
Losse webpagina die gericht is op een specifiek onderwerp. De pagina wordt geoptimaliseerd met zoektermen die betrekking hebben op het onderwerp.

Frames
Een structuur die een webpagina meerdere vlakken opdeelt.

Keyword 
Zoekwoorden of -termen ingevoerd in een zoekmachine.

Keywords-metatag
Trefwoorden die de inhoud van de website beschrijven en waarop de website bij zoekmachines kan worden gevonden.

Link popularity
Het aantal verwijzingen vanaf andere websites naar de eigen website. Links van populaire en betrouwbare websites dragen het meeste bij. Wil je je link popularity bevorderen? Kijk dan op de website van www.linkbuilding.nu.

Metatags
Verborgen informatie over een website of webpagina. Bevat onder andere een beschrijving en zoekwoorden.

Organische zoekresultaten 
De natuurlijke of niet-gesponsorde resultaten van een zoekopdracht in een zoekmachine.

PageRank
Waardering die een website krijgt op basis van link popularity.

Search Engine Advertising (SEA)
Betaalde vermeldingen om het bereik van een website te vergroten. Bijvoorbeeld sponsored links in Google.

Title-tag
De Title-tag bevat de titel van een website of webpagina. Deze verschijnt in de bovenste balk van de webbrowser. In zoekmachines is het meestal de kop van het zoekresultaat.

Zoekmachine optimalisatie / Search Engine Optimization (SEO)
Maatregelen om de organische zoekresultaten van een website verbeteren.

Zoekmachine marketing / Search Engine Marketing (SEM)
Alle activiteiten die tot doel hebben om organische en betaalde zoekresultaten te verbeteren. SEM = SEO + SEA.