Drie redenen waarom Social Media Marketing zo effectief is

In deze tijden van Facebook, LinkedIn en Twitter is het bijna onmogelijk een leven voor te stellen zonder social media. In Nederland hebben 9 van de 10 mensen een social media profiel. Ook zaken doen is zonder deze platforms niet meer in te denken. De meeste bedrijven gebruiken daarom Social Media Marketing om hun diensten doelgericht onder de aandacht te brengen. En hier zijn goede redenen voor.

Efficiëntie

Een groot voordeel van Social Media Marketing ten opzichte van traditionele marketingtechnieken is de precisie waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Doe je bijvoorbeeld alleen zaken in een bepaalde provincie, dan kun je deze doelgroep met Social Media Limburg alleen benaderen. Het gaat echter nog verder dan alleen geografisch. Alle handelingen van gebruikers van sociale media websites worden geregistreerd en omgezet in een gebruikersprofiel. Naar aanleiding van deze profielen kun je doelgericht adverteren naar mensen waarvan je al weet dat ze in het verleden interesse hebben getoond in jouw type product.

Statistieken

Statistisch gezien is Social Media Marketing ook veel interessanter dan andere marketingstrategieën. Je kunt namelijk het resultaat meten en statistieken draaien over je potentiele klanten. Kenmerken zoals geografie, interesses en surf gedrag kunnen je helpen doelgerichter te adverteren. Ook kan je zo leren wat jouw klanten bezighoudt en daar je producten op aanpassen. Zo kan je niet alleen nieuwe klanten binnenhalen, maar ook bestaande klanten behouden.

Financieel

Ook zijn er financiële voordelen verbonden aan Social Media Marketing. Dit is namelijk aanzienlijk goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in de krant. Door een bepaald bedrag te investeren bereik je dan eigenlijk maar een klein aantal mensen en dit is dan ook vaak eenmalig. Plaats een advertentie op een sociale media website en je bereikt voor hetzelfde geld duizenden mensen die ook nog eens onder je doelgroep vallen.